Informacje wstępne


Po uruchomieniu systemu Sidoma wersja 8.0 zgłasza się ekran z menu początkowym, w którym są do dyspozycji podstawowe funkcje (Login, Wyjdź) umożliwiające rozpoczęcie lub zakończenie pracy.

Dopiero po zalogowaniu się do systemu udostępniane jest menu główne oraz rozwijane submenu, które pozwalają na korzystanie z wszystkich funkcji systemu. Zawartość menu uzależniona jest od uprawnień użytkownika.

W tytule okna aplikacji znajduje się informacja o nazwie i wersji systemu, oraz o aktualnie wybranym rachunku.

Wybierając z menu, można mieć otwartych wiele okien funkcji jednocześnie. Między oknami można się przenosić poprzez wybór myszką.

Okna zamyka się klikając w znak "x" w prawym górnym rogu okna. Dodatkowe ikonki w górnym prawym rogu pozwalają na minimalizację i maksymalizację okna. Tablice przekraczające wielkość okna są przewijane zarówno w poziomie jak i w pionie. W lewym górnym rogu okna znajduje się wskaźnik, którego podświetlenie na zielono oznacza pobieranie informacji z bazy danych. W tym czasie kontrolki okna pozostają nieaktywne.

W oknach udostępnionych przez system pomiędzy kolejnymi polami formularza przechodzi się klawiszem "Tab" lub myszką.

Po wprowadzeniu nowej wartości do pola sprawdzana jest jej poprawność względem oczekiwanego typu danych: poprawność daty, poprawny format ilości lub kwoty, sprawdzenie długości wypełnień tekstowych. Tam gdzie jest to wymagane, system wymusza stosowanie wielkich liter.

Kolumny tabeli mogą być dowolnie rozszerzane bądź zwężane, przez ustawienie się w pozycji nagłówka i przeciągnięcie myszą. Dodatkowo po kliknięciu prawym klawiszem w nagłówek tabeli pojawi się okno 'Ustawienia użytkownika'. Funkcja ta daje możliwość ukrycia zbędnych pól ( + dodanie , - ukrycie) oraz ustawienia kolejności widocznych ( góra, dół ).

Tam gdzie zostało to przewidziane istnieje możliwość przeszukiwania bazy danych przez wpisanie określonych kryteriów w pola ekranu. Do wyszukiwania można używać znaku "%", którego użycie zastępuje jeden lub kilka znaków. Gdy chcemy wybrać np. klientów zaczynających się na określoną literę lub grupę liter, wpisujemy początkowe litery i następnie znak "%". Chcąc zastąpić dokładnie jeden znak używa się symbolu "_". Tam gdzie ma to zastosowanie, można korzystać przy selekcji z symboli: ">", "<", "<>". Przy podaniu kilku parametrów selekcji w jednym wierszu są one traktowane łącznie (iloczyn logiczny). Przy podaniu kilku parametrów selekcji w różnych wierszach są one traktowane niezależnie (suma logiczna).

W niektórych polach występują listy podpowiedzi. Przy polach tych jest znak strzałki. Aby skorzystać z podpowiedzi kliknąć na strzałkę lub wcisnąć klawisz F1. Wyświetli się lista, z której możemy wybrać pożądaną wartość. Część pól ma wprowadzony wymóg zgodności wartości wpisanej ręcznie z zawartością listy podpowiedzi.

W niektórych tabelach na obrzeżu znajduje się pole, wskazujące na status danego wiersza wyróżniony kolorem. Normalnie posiada kolor szary. W przypadku modyfikacji kolor ten zmienia się, i tak: czerwony - pozycja jest zaznaczona do usunięcia, zielony - pozycja dopisywana, oliwkowy - pozycja modyfikowana. Zmiany te zostaną wprowadzone dopiero po zapisaniu do bazy danych.

Gdy dopisujemy nowy wiersz, możemy wykorzystać jako wzór którykolwiek z istniejących wierszy. W tym celu należy - zaznaczyć wiersz (1 klik). Następnie kopiuj (Ctrl+C). Zostanie skopiowany cały zaznaczony wiersz. Naciśnięcie (Ctrl+V) powoduje wstawienie nowego wiersza.